Tuesday, December 21, 2010

Pengujian

Kita sudahpun melewati bulan pertama Islam, bulan Muharam memasuki 1432 Hijrah dan tahun baru 2011 juga bakal menjengahkan sayapnya tidak lama lagi.



Alhamdulillah sehingga ke hari ini, masih lagi dikurniakan nikmat untuk bernafas, makan, minum dan melakukan aktiviti keduniaan dengan izin Allah. Usia juga semakin meningkat dengan berganjak ke angka 3 di sebelah kanan 2.

Meniti waktu di bulan disember ibarat mengenang kembali waktu dulu yang penuh dengan kisah silam. Entah mengapa perjalanan menyelusuri denai yang tiada pastinya waktu berakhirnya ini kian lemah dan longlai. Memungkinkan diri dilanda satu kekufuran nikmat namun masih diuji dengan dugaan dan cabaran yang tiada kesudahan. Walaupun istiqamah itu penting namun diri tetap juga manusia biasa yang kadangkala dan juga selalunya tewas!!



Jisim yang tidak mengenal erti putus asa akan cuba melebarkan fahamannya yang sesat itu lantaran kealpaan manusia untuk beribadat dengan hati yang ikhlas. Lalu disitulah wujud polemik dalam kerohanian diri samaada kita akan jadi benar-benar ikhlas atau terpaksa atau hanya semata-mata untuk menjadi santapan mata manusia lain.

Manusia yang gagal dalam kehidupan masa depan di dunia bukanlah akan gagal di akhirat dengan syarat mindanya mestilah mampu untuk mengawal arah mana yang harus dituju dalam kehidupan yang dihuni oleh pelbagai makhluk ini. Kita bisa sahaja memilih jalan yang lurus tetapi akhirnya kita memilih juga jalan yang bengkang-bengkok dan tidak lurus itu. Bodohnya kita kerana memilih yang “susah” dari yang “senang”.

Kita mudah sahaja melanggar perjanjian yang sudah termaktub itu,

tapi akhirnya nanti..

Kita tanggunglah akibatnya..

Bukan di sini...tapi..

Di sana.

No comments:

Post a Comment

Bacalah juga

Related Posts with Thumbnails