Saturday, November 6, 2010

DETOX FOOT PATCH


Apa itu Detox Foot Patch?

Detox foot patch ialah sejenis pelekat dengan penyerap toksin yang dipakai pada kaki atau tumit untuk membantu menyingkirkan toksin. Terdapat pelbagai jenama di pasaran antaranya termasuklah Verseo, BodyPure, Takara, Chikusaku, Kinoki dan sebagainya.

Banyak pendapat yang pro dan contra tentang penggunaan detox foot patch ini. Bagi yang pro, ada yang mengatakan ia menguatkan badan, mengurangkan kesakitan lutut, memberikan anda tidur yang berkualiti dan sebagainya. Bagi yang contra pula, bagi mereka detox foot patch tidak mendatangkan apa-apa perubahan kesihatan. Dan mereka berfikiran tidak masuk akal patch yang sedemikian rupa boleh menyingkirkan toksin badan..

Saya tidak bersetuju dengan pendapat yang mengatakan detox foot patch tidak mendatangkan manfaat langsung kepada kesihatan. Sebelum saya mengenal detox foot patch,setiap kali berpeluh, bau peluh cukup memeningkan saya,kaki saya juga sentiasa melecet dan mengambil masa 3 hari untuk pulih, dan saya merasa tersangat letih sekiranya balik dari tempat kerja. Kalau dulu locum 3 hari sudah memenatkan saya. Tapi sekarang setelah menggunakan detox foot patch selama seminggu, terasa perubahan ketara tentang diri saya…bau peluh yang memeningkan sudah tiada, kaki saya sudah tidak lagi melecet dan yang paling penting, sekalipun hari-hari saya locum,letihnya jauh lebih kurang berbanding sebelum saya menggunakan detox foot patch…

Bermula ceritanya, saya ternampak di yahoo messenger status seorang junior saya yang sentiasa meletakkan statusnya detox foot patch… terasa meluat juga melihat iklan sedemikian…Suatu hari pada awal bulan ini, terdetik di hati saya untuk mengetahui apakah benda detox foot patch ini… tertarik dengan khasiatnya saya pun membeli produk kesihatan tersebut dari junior saya…dan sekarang setelah hampir 2 minggu, apa yang saya dapat ucapkan hanyalah Alhamdulillah…memang produk tersebut mujarab.

Bagaimana ia berfungsi?

Ia berfungsi dengan 2 cara. Yang pertama, ia merangsang titik akupuntur pada tapak kaki dan yang keduanya dengan menarik keluar toksin melalui peluh. Secara asasnya ia bertindak sebagai “vacuum cleaner” toksin yang menarik keluar bahan berbahaya melalui peluh.

Kandungan.

Secara umumnya bahan-bahan yang terkandung di dalam detox foot patch ialah tourmaline,debu pokok oak, cuka daripada buluh, pokok cypress, kulit carapace( mempunyai kuasa penyerap yang kuat ) dan beberapa jenis herba yang selamat digunakan.




Kulit carapase daripada ketam.



Kulit carapace udang sebagaimana yang diwarnakan dalam rajah di atas.



Tourmaline :

Tourmaline merupakan mineral yang membebaskan ion negatif dan tenaga infra-red. Secara umumnya ia dapat membantu peredaran darah, mengurangkan stress, meningkatkan tahap kewaspadaan dan menguatkan fungsi imun badan. (Niwa Institute for Immunology, Japan. Int J. Biometeorol 1993 Sep; 37(3) 133-8). Tenaga infra-red yang terhasil daripada tourmaline tersebut dapat merangsang titik refleksologi dan membantu menyingkirkan toksin daripada badan. Ion negatif yang dibebaskan oleh tourmaline pula meningkatkan degradasi pengoksidaan serotonin yang mengurangkan serotonin di dalam badan. Pengurangan serotonin memberikan ketenangan kepada diri individu dan meningkatkan system pertahanan badan menentang jangkitan.

Cara penggunaan?



1. Anda boleh meletakkan patch tersebut pada bahagian tapak, bawah buku lali dan
juga tumit.

2. Anda boleh menggunakan lebih daripada 1 patch dalam satu masa.

3. Ia perlu digunakan pada kedua-dua belah kaki sekiranya anda mahu hasil yang
terbaik.

4. Ia harus dipakai selama 6-8 jam sehari untuk 15-20 hari. Selalunya ia dipakai pada waktu malam. Akan tetapi ia juga boleh juga dipakai pada siang hari asalkan tempoh masa pemakaian adalah selama 6-8 jam untuk memberikan kesan yang maksimum. Sekiranya pemakaian patch tersebut selesa di dalam stoking anda, apa salahnya jika memakai patch tersebut bukan?

5. Digalakkan penggunaannya sebanyak 3-4 kali setahun.

6. Digalakkan mengambil air kosong 8-10 gelas sehari untuk membantu proses detoksifikasi.

Siapakah yang boleh menggunakan detox foot patch ini?

Semua orang boleh menggunakan detox foot patch ini termasuklah ibu yang menyusukan anak. Akan tetapi ia tidak digalakkan penggunaannya bagi kanak-kanak yang berumur 2 tahun ke bawah dan perempuan mengandung.

Apakah kelebihan menggunakan detox foot patch ini?

1. Melegakan sakit dan ketidakselesaan yang disebabkan oleh arthritis

2. Membantu meningkatkan system imun badan

3. Mengurangkan stress dan kebimbangan.

4. Membantu peredaran darah sekaligus mengurangkan bengkak pada tangan atau kaki.

5. Menyegarkan badan.

6. Membantu meningkatkan konsentrasi dan mental focus.

7. melegakan sakit kepala.

Apakah kesan sampingan detox foot patch ini?

Tiada kesan sampingan daripada detox foot patch. Sekiranya ada berkemungkinan disebabkan tindak balas alergi kepada bahan yang terkandung di dalam patch tersebut yang membawa kepada allergic dermatitis.


Kesimpulan

Detox foot patch dapat membantu peredaran darah, mengurangkan stress, meningkatkan tahap kewaspadaan,menyegarkan badan dan menguatkan fungsi imun badan. Ia boleh dipakai oleh semua.Akan tetapi pemakaiannya tidak digalakkan bagi kanak-kanak berusia kurang 2 tahun dan juga bagi ibu mengandung. Pemakaian detox foot patch hendaklah selama 6-8 jam untuk memberikan kesan yang maksimum.Kesan detox foot patch bergantung kepada tempoh penggunaannya.Terdapat pelbagai pandangan tentang penggunaan detox foot patch, ada yang negatif dan ada yang positif. Untuk mengetahui keberkesanannya, anda perlu mencubanya.Untuk diri saya, ia sudahpun terbukti berkesan.

Berminat untuk mencuba detox foot patch?

SILA KLIK PADA LINK DI BAWAH INI :

http://www.tampal2u.com/?id=Mohd Mansor

No comments:

Post a Comment

Bacalah juga

Related Posts with Thumbnails